Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> -

Föll i koma av vaccinet

I onsdags fick Kevin, 4, en spruta mot svininfluensan.

Två dagar senare föll han i koma och slutade andas.

– Jag var helt säker på att han var död, säger mamma Mia Brolin.

Kevin satt med sin pappa på ett kafé i Upplands Väsby centrum, norr om Stockholm. Det var fredag eftermiddag.

Plötsligt började Kevin att skaka. Hans kropp böjde sig bakåt i kramper och ögonen rullade uppåt så att bara ögonvitorna syntes.

Pappan och Mia är separerade, men hon fanns i närheten och en gemensam kompis sprang och hämtade henne. ”Mia kom fort. Kevin är jättedålig.”

”Var helt vit”

Framme vid kaféet hade en folksamling samlats kring fyraåringen.

– Han var helt vit om läpparna. Jag har aldrig sett en människa så vit. Jag tog upp honom i mina armar och han var helt lealös. Min enda tanke var: ”Han är död. Han lever inte mer”, säger Mia Brolin.

Kevin andades inte.

Två sjuksköterskor råkade finnas på plats och instruerade henne i mun mot mun-metoden. Mia, som är höggravid, fick värkar under återupplivningsförsöken.

– Jag gav honom luft medan folk omkring ringde ambulans. Jag hade ingen tidsuppfattning. Men efter ett tag kom färgen tillbaka till läpparna. Han öppnade ögonen.

Rädd för sprutor

Hemma i radhusköket sitter Mia tillsammans med sambon Dennis Karlsson, pappan till barnet i magen och extrapappa till Kevin.

– Man skakar fortfarande, säger Dennis, som hann komma till köpcentret från jobbet – före ambulansen.

Under transporten till sjukhuset var Kevin mest rädd för en sak:

– Mamma, jag vill inte ha en till spruta.

Framme på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna undersöktes han av två läkare.

– De sa: ”Det här är på grund av vaccinet. Det är den enda förklaring vi kan hitta”, säger Dennis Karlsson.

Kan ha hänt tidigare

Läkarna uppgav också, enligt honom, att Kevin inte är unik:

– Han är det andra fallet i dag. Det innan var också ett barn som kom in på grund av vaccinet.

Professor Jan Liliemark på Läkemedelsverket kände i går inte till Kevins fall. Men han förväntar sig att få veta mer om händelsen:

– Antagligen kommer en rapport om detta in till oss på måndag.

Har ni hört om något

liknande fall?

– Nej. Barn kan ju hamna i koma av olika orsaker. Det kan ha samband med vaccinationen, men det kan också finnas annat som ligger bakom. Det här få man utreda.

Mia och Dennis blev övertalade av barnavårdscentralen att vaccinera Kevin.

– Vi visste inget om att något sånt här skulle kunna hända, säger Mia Brolin.

”Vill att folk ska veta”

Hon är tydlig med varför de väljer att berätta.

– Även om Kevin är ett undantagsfall så vill vi att folk ska veta att det här kan hända. Och vad hade hänt om vi hade varit hemma och han hade lekt i sitt rum och jag hade städat här nere?

Aftonbladet har inte lyckats nå ansvarig läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0